AI s lidským hlasem: Jak dodat generovaným odpovědím na lidskosti

Tento článek byl napsán ve spolupráci s Mindset Mentors. Mindset Mentors se zaměřují na komunikaci – ve firmách, komunitách, organizacích a týmech. Poskytují špičkové mentorské služby těm, kdo touží po konkrétním a měřitelném pokroku ve svých komunikačních dovednostech v češtině nebo angličtině.

Umělá inteligence je jedním z trendů, u kterých máte pocit, že jsou všude. Otevřete libovolnou internetovou stránku a vyskočí na vás článek o AI. Otevřete sociální sítě a vyskočí na vás obsah generovaný AI. Už se pomalu bojíte otevřít ledničku. Tohle všechno je v pořádku. Umělá inteligence je ve tvorbě obsahu čím dál lepší, a tak se stala pro tvůrce cenným pomocníkem. Platí však, že by stále měla hrát roli podpůrnou. Slepě zkopírovat první výsledek rozhodně nestačí, jak se někteří lidé domnívají.

Problém nastává, když na vás text vytvořený AI vyskočí v osobní komunikaci ve zprávě nebo e-mailu. Tam byste to asi nečekali, že? Pokud budete chtít mluvit s chatbotem, otevřete si ChatGPT nebo Gemini. Přesto se ale množí situace, kdy oslovíte třeba na LinkedInu své nové spojení a odpověď, která vám přijde, je očividně unifikovaná a vytvořená umělou inteligencí a ještě navíc si zjevně nikdo příliš nelámal hlavu s postprodukcí.

To dokáže jednoho pěkně otrávit.

Nejste robot, nebuďte robot

Jistě, informační přetlak roste, a pokud je váš profil hodně vidět, budete dostávat i desítky zpráv denně. Souhlasím i s tím, že snaha na ně aspoň nějak reagovat je chvalitebná. Nicméně v momentě, kdy je pisateli na první pohled jasné, že s ním nekomunikuje člověk, pravděpodobně ztratí o kontakt zájem zcela a rychle.

Špatným prvním dojmem to ale nekončí. Spousta z nás vnímá Generativní AI jako skvělé a rychlé řešení bez práce. Může nám třeba šetřit čas shrnutím sáhodlouhého mailu a rovnou navrhne odpověď. Zkopírujete, pošlete a je hotovo.

Akorát se zase dostaví s velkou pravděpodobností rozčarování druhé strany. A aby ne. Odpověď totiž vůbec nezní jako vy… a tak bude výsledný efekt podobný jako v prvním případě.

Lidé touží po kontaktu s jinými lidmi. Zvlášť, když toho osobního máme tak málo. Naše lidskost je to, co nás v první řadě odlišuje od strojů. Když ale AI nástroje využíváme neuváženě a zbrkle, spíše si tím uškodíme, než pomůžeme. Nechat si pomoci je dobrý nápad. Mějte však na paměti, že první výsledek, který dostanete, a finální verze, kterou využijete, k sobě mají v ideálním případě dost daleko a je třeba provést celou řadu úprav a opravdu každou verzi pozorně pročíst.

Dobrá komunikace je cestou k úspěchu, ale není standardem

My v Mindset Mentors se věnujeme komunikaci. Učíme lidi a celé týmy, jak spolu lépe a konstruktivněji mluvit. A věřte, že je to celkem fuška. Změnit zažité vzorce a naučit se přínosné komunikační techniky stojí dost času a úsilí.

Mohlo by se zdát, že umělá inteligence je již na takové úrovni, že veškeré zásady dobré komunikace bude perfektně znát. Ale chyba lávky.

Je důležité si uvědomit, že jakkoli mocné AI nástroje jsou a neustále se zlepšují, nejsou experty na jedno odvětví. AI je takový Ferda mravenec – práce všeho druhu a od každého něco. Umí vážně hodně věcí na průměrné úrovni. A komunikace není výjimka.

Pokud tedy chcete AI využít k čemukoli souvisejícímu s komunikací, bude to chtít nejdříve trochu časové investice. Současné možnosti totiž dovolují si komunikačního experta z toho Ferdy všeuměla vytrénovat. Jak na to?

Trénink komunikačního experta krok za krokem

Začnete tím, že si ve svém oblíbeném AI nástroji založíte dedikované vlákno pro všechny záležitosti spojené s komunikací. To, co vložíte do jednoho vlákna, totiž není přenositelné do ostatních a tak byste museli celý trénink provést vždy znovu.

První informace, kterou svému odborníkovi v procesu sdělíte, bude, že je expertem na komunikaci a jakým činnostem se společně budete věnovat.

Příklad promptu:

Prosím, chovej se jako expert na mezilidskou komunikaci. Společně budeme číst a odpovídat na moje pracovní a osobní e-maily.

Dostane se vám pravděpodobně nadšené reakce a sdělení, že váš parťák je připraven do akce.

Než se do ní ale pustíte, tak vás ještě čeká několik společných řádků tréninku. Zde jsou základní nástroje, které byste do svého vlákna měli nalít a požádat AI experta, aby je zohlednil ve svých odpovědích.

Příklad promptu:

Představím ti několik komunikačních technik, nástrojů a zásad, které chci, abys ve svých odpovědích využíval a zohledňoval.

Většina z následujících nástrojů vychází z principů respektující komunikace a jsou dobrým základem pro úspěšnou interakci s ostatními:

Popisný jazyk

Použití popisu skutečnosti nám pomáhá vyhnout se škodlivým domněnkám a sdělit i nepříliš příjemné informace co nejméně kontroverzním způsobem. Popis spočívá v tom, že si představíme, co bychom viděli a slyšeli na kamerovém záznamu situace. Popis je vysoce objektivní a většinou se na něm obě strany shodnou.

Tento nástroj se bude hodit například v situaci, kdy chatbota poprosite, aby vám formuloval vzorovou zpětnou vazbu pro kolegu, který pravidelně chodí pozdě. 

Vysoká míra konkrétnosti

Pokud něco komunikaci neprospívá, je to vágnost nebo generalizace. Jasnosti a míře porozumění prospěje, pokud budete usilovat o co nejvyšší míru zahrnutí konkrétních detailů. Váš komunikační expert má do situace jen omezenž vhled a proto může nativně generovat prázdné, obecné a nevypovídající fráze. Požádejte ho, aby vám v každém případě položil doplňující otázky na konkrétní informace a ty pak použil v odpovědi.

Já forma

Na zájmenech záleží. Pokud totiž použijeme ukazovací formu „ty“ ještě například s negativem, bude to na druhého působit jako útok a nejspíš se nedohodnete. Požádejte svého komunikačního parťáka, aby používal já formu. Sdělení z vašeho úhlu pohledu. Spíše než o činech druhých mluvte o svých pocitech a potřebách.

Otázky

Pozvěte druhého do konverzace a vytvořte mu prostor pro sdělení jeho názoru Pokládejte otázky spíše než jen konstatování faktů. O to stejné požádejte i svého AI komunikačního experta. Komunikace bude vyváženější a projevíte tak zájem o protistranu.

Jedná se o čtyři jednoduché zásady, které jsou využitelné téměř univerzálně. Vždy ale platí pravidlo: než výsledek použiju, zreviduji ho pomocí vlastní inteligence a nenahraditelného selského rozumu.

Co to tady na mě zkoušíš za triky?

Přesně takové reakce se můžete dočkat, když po absolvovaném školení zkusíte uvádět nové techniky do praxe. Zkrátka a dobře zníte jako kniha a ne jako vy. Nezníte tak, jak vás druzí znají. Takže je jim to okamžitě podezřelé a celá snaha vezme za své.

Stejně je to i s reakcemi generovanými AI. Aby fungovaly, musí znít opravdu autenticky jako vy.

Za tímto účelem požádejte chatbota o nastudování vašeho stylu komunikace a snahu se mu přizpůsobit. Poskytněte mu 3-5 vzorku svých autentických odpovědí v různých komunikačních situacích.

Příklad promptu:

Chci, aby odpovědi, které spolu připravíme, odpovídaly mému skutečnému autentickému komunikačnímu stylu. Pošlu ti několik příkladů svého textu. Prosím, nastuduj je a snaž se tento styl ve svých odpovědích napodobit.

Empatie jako třešnička na dortu

Takový základ je už poměrně solidní a můžete se se svým novopečeným expertem pustit do samotných komunikačních úkonů. U získaných odpovědí už stačí jen doladit detaily, jako jsou konkrétní slova, která často používáte, pozměnit tón nebo si vyžádat větší míru zapojení konkrétní techniky. Vše slouží vašemu expertovi jako další trénink a bude časem lepší a přesnější.

Vás ale nikdy nenahradí. Proto platí, že každý výstup je třeba ještě projít očima opravdové lidské bytosti. Předejdete tím nedorozuměním. Je totiž jedna věc, kterou vám AI vždy doporučí zapojit, ale sama ji neumí.

Empatie.

Tak na ni myslete, dodejte získaným polotovarům ještě tu finální špetku lidskosti a pak je už s klidným srdcem pošlete ke komunikačním partnerům.

Komunikace může selhat i tak, ale pozornou kontrolou a vědomým přístupem k celému procesu generování reakcí toto riziko výrazně snížíte.

Změňte to. 

Tento článek byl napsán ve spolupráci s Mindset Mentors. Zaujal vás? Zlepšete svou komunikaci právě s nimi!